Puntaroin muutaman päivän 2 eri aihetta mistä tämän viikon blogitekstini kertoo ja tein päätöksen tänä aamuna, joten taas saa huomata miten voimakkaasti seuraan omaa intuitiota. Kun tulee tunne jostakin niin seuraa sitä ja katso mihin se johtaa.
Henkisentyöntekijän eettisiä ohjeita näkee aina välillä erilaisissa koulutuksissa ja henkisyyttä käsittelevissä teksteissä. Itsekin olen sivunnut tätä aihetta monessakin testissäni, viimeksi blogitekstissäni ”Hyvä Paha Henkilauta”, erityisesti kohdassa mitä saa kysyä ja mitä ei: https://seuraavalkoistapeuraa.blogspot.com/2021/05/hyva-paha-henkilauta.html Ja eihän se ole mikään ihme sillä nämä ovat niitä perusperiaatteita mitä tarvitaan, kun työskennellään henkimaailman ja tämän maailman asiakkaiden kanssa.
Tässä jutussa olen käyttänyt muutamaa eri nettilähdettä ja niihin löytyy linkit tekstin lopusta. Lisäksi tässä kirjoituksessa on omien oppaideni viestejä mukana.💓
Työsopimus henkimaailman kanssa
Olen puhunut ja kirjoittanut aiheesta monesti. Eli kun
alamme työskennellä henkimaailman kanssa joko oman henkilökohtaisen henkisen
kasvumme vuoksi tai laajemmin myös toisten ihmisten/vainajahenkien auttamiseksi
allekirjoitamme henkisen työsopimuksen, jossa itse on työntekijä ja
henkimaailma on työnantaja. Käsittelin aihetta laajemmin blogitekstissäni
”Henkinen työ työnä” - https://seuraavalkoistapeuraa.blogspot.com/2021/06/henkinen-tyo-tyona-universaali.html
Mitä kauemmin työskentelemme tälle työnantajalle, niin sen enemmän kehitymme henkisesti ja saamme joskus siinä jopa erilaisia etuuksia eli uusia henkisiä kykyjä aukeaa. Ja mitä enemmän kehitymme, niin sitä mukaa meille tulee myös enemmän vastuuta. ”Kokeneempana työntekijänä” toimimme myös esimerkkinä muille, niin nuoremmille kollegoille kuin asiakkaillemme.
-*Teemme näkymättömän sopimuksen, jossa sitoudumme kantamaan vastuuta muiden hyvinvoinnista ja auttamisesta. Tehtävänämme on omalla tavallamme ohjata muita lempeästi, tukea elämän kolhiessa ja kannustaa kulkemaan eteenpäin. Joskus tehtävämme on myös herättää tai auttaa päästämään irti. Vastuullamme on kunnioittaa jokaisen vapaata tahtoa, emmekä saa puuttua koskaan itsekkyys, ylpeys, kateus, viha, ego tai katkeruus edellä toisten kohtalon polkuun. Halumme ja kykymme auttaa muita on noustava aidosti, viisaasti sekä nöyrästi sydämestä.*
*Lainaus Kupariketun blogista https://kuparikettu.fi/vastuu-henkisella-polulla/
”Hei, ennustaja – Eija puhelimessa”
Henkisentyön kenttä on villi länsi, jossa vain hyvin vähän on laissa määriteltyjä kohtia. Kuluttajasuoja lautakunta on määritellyt jotakin yleisiä sääntöjä ja MAPEL eli maksullisten palveluiden eettinen lautakunta. https://www.mapel.fi/eettiset_saannot/ Eli koska henkisellä alalle ei ole mitään selkeitä lakipykäliä, niin meidän täytyy toimia aika pitkälti omasta eettisestä ja moraalisesta näkökulmasta. MAPEL on määritellyt aika hyvin maksulliset puhelinpalvelut, joten kannattaa vilkaista, jos olet käyttäjä tai palveluntarjoaja.
Itsekin olen ollut töissä puhelunpalvelun ennustajana ja yksi syy lopettamiseen oli juuri nämä eettiset ja moraaliset periaatteet. Se, että pääsi työskentelemään puhelinpalveluun oli todella helppoa, sillä ei tarvinnut muuta kuin lukee kortit harjoitteluasiakkaalle ja sitten sinulle kerrottiin pikaisesti mitä saa sanoa ja mitä ei. Oikeastaan en muista enää muuta kuin sen, ettemme saa suositella mitään lääkkeitä…
Puhelinpalvelut ovat kuitenkin vain bisnestä ja nämä firmat, jotka sitä pyörittävät, niin tekevät sitä usein rahankiilto silmissä, joten heillä on aika löyhät periaatteet miten toimitaan. Ennustaja saa vain pienen osan siitä mitä asiakas maksaa koko palvelusta ja se on monelle asiakkaalle yllättävä tieto.
Yksi erityisen häiritsevä (ja ei laisinkaan odottamaton) ohje teleoperaattorin puolesta oli se että: ”Pidä asiakas mahdollisimman kauan puhelimen päässä kysymällä tarkentavia kysymyksiä”. Tämä tarkoittaa luonnollisesti kalliimpaa puhelua asiakkaalle ja enemmän rahaa palveluntarjoajalle ja operaattorille.
Lisäksi minua ärsyttää se, että tällaiset puhelinpalvelut ruokkivat sitä stereotypiaa siitä, että palveluntarjoajat ovat siellä ennustamassa kaikkea maan ja taivaan väliltä ja ratkaisemassa kaikki asiakkaiden ongelmat, jottei asiakkaan tarvitse nähdä vaivaa tehdäkseen itse mitään asiansa eteen, eli omilla teoilla tai henkisellä kasvulla ei ole mitään merkitystä näille asiakkaille. Valitettavasti.
Tämä on harmillista myös sen vuoksi, että puhelin palveluissa työskentelee osastaan todella valoisia, osaavia ja ihania ihmisiä, ja sitten he saavat julkisesti haukut suorassa tv-lähetyksessä, kun asiakkaana on ihminen, joka ei tiedä henkisyydestä yhtään mitään. Uskon, että moni ammattilainen työskentelee puhelinpalvelussa juuri sen vuoksi, että sitä kautta avuntarvitsijat löytävät apua helposti ja vaivattomasti. Kaipaankin niitä hetkiä, kun asiakas purskahtaa ilonkyyneliin, kun pystyin auttamaan hänen ongelmissaan. Monelle se tuntui olevan tärkeintä, että joku kuunteli heitä. Mutta kokemukseni mukaan vain pieni osa niistä soittaneista asiakkaista oli oikeasti henkisesti hyvin heränneitä.
Ehkä siinä oli se ongelma, ettei sen työskentelytapa sopinut minun värähtelytasooni, koska asiakkaat eivät olleet samalla aaltopituudella/värähtelytasolla minun kanssani. Kirjoitin näistä värähtelytasoista suositummassa asia postauksessani - Kanavointi uudessa ajassa- https://seuraavalkoistapeuraa.blogspot.com/2021/05/kanavointi-uudessa-ajassa-erilaiset.html Lisäksi näissä palveluissa korosteteen ENNUSTAJA- sanaa ja itse koen, etten ole mikään ennustaja, vaikka asiakkaat sanovatkin joskus, että ”Tiesit pelottavan hyvin mitä tulevaisuudessa tapahtuu.”
Monissa palveluammateissa työntekijät pakotetaan työnantajan toimesta opettelemaan tietyt vakiofraasit ja opetetaan lukemaan ostosignaaleja, jota asiakas usein tietämättään lähettää. Tulkintatyössä usein opetetaan myös kalastelemaan tietoa ja kuulostamaan kaupalliselta esim. ”Käytä kortteja koska niittä tulee ääni ja kristallipallosta ei.” ja ”Kirjoita muistiinpanoja asiakkaasta seuraavaa kertaa varten, niin olet vakuuttavampi, koska tiesit asioista, joita asiakas ei muista enää kertoneensa sinulle aikaisemmin.” Usein puhutaankin kylmä- ja kuumaluennasta, joka on aika usein menttalistien ja taikureiden harrastama toimintatapa ja periaatteessa suoraa asiakkaan tietoista harhauttamista.
Aina toisinaan nousee keskusteluun puoskarilaki tai se, että ennustaja tv-ohjelmat pitää lopettaa, koska niissä huijataan hyväuskoisilta ihmisiltä isot rahat pois. Joskus mietin, että olisiko se sittenkään niin kamalaa, jos tuollaiset puhelunpalvelut ajettaisiin alas, koska ne antavat väärän kuvan ammatista ja kyllä ne asiakkaat löytävät auttajan luo ilman välikättä, joka ryöstää suuremman osuuden asiakkaan palvelumaksusta itselleen. Palveluntarjoaja, johon otetaan suoraan yhteyttä, saa koko summan itselleen ilman ketään moraalisesti löyhään operaattoria siinä välissä (verot tietysti pois, jos niitä maksaa). On siis hyvä, että on palvelualustoja esim. blogit ja facebook- ryhmät, jossa saa mainostaa ilmaiseksi ja sitä kautta löytyy niitä asiakkaita, tosin sitä kautta joutuu asiakas näkemään vähän enemmän vaivaa, kun vain ”Soittamalla numeroon, joka näkyy ruudun alareunassa”.
Vastuu henkisessä työssä
Monet vastuukysymykset tulevat eteen yleensä kokemuksen kautta ja monesti käy niin, että omat oppirahat täytyy maksaa, valitettavasti. Mutta kokemus on paras opettaja, tuli se mitä kautta vaan. Henkinen kehityksemme toimiin niin, ettei mikään elämässämme ole sattumaa. Moni henkinen auttaja on ollut elämässään jo aikaisemmin auttajatyössä. Kaikki ajautuvat henkiseen työhän eri lähtökohdista, joku on voinut työskennellä jo kauan ihmeisten auttamisen parissa sosiaalialalla, toinen voin olla kotoisin suurperheestä, jossa kaikki perheenjäsenet auttavat toisiaan, joku on äiti hankalalle lapselle, toinen on elänyt väkivaltaisessa parisuhteessa koska haluaa olla kumppanin tukena, toinen on voinut tehdä työtä baaritiskillä ja kuunnelle päivät/illat pitkät juoppojen murheita. Lähtökohtamme voivat siis olla minkälaisia vain ja kaikki elämänkokemus on hyväksi, se kasvattaa meitä henkisesti ja siten se on arvokasta jaettavaa eteenpäin.
On myös hyvä muistaa, että suomessa mielenterveysongelmat ovat vitsaus. Kokemuksesta oppii aika hyvin, jos asiakkaana on henkilö, joka kärsii harhoista tai muista mielenterveydellisistä ongelmista. Joskus taas asiakkaana voi olla juoppohullu, joka uhkaa itsemurhalla, koska elämä on niin perseestä. Tällaisessa tilanteessa ihmissuhdetaidot punnitaan.
*Vastuu henkisillä aloilla on hyvin paljon korkeampi, mitä toisissa ”tavallisemmissa” ammateissa. Ensinnäkin siksi, että kohtaamme ihmisiä, jotka ovat hyvin usein syvän ikävän, surun, epätoivon ja menetyksen tunteiden täyttäminä. Todella moni hakee meiltä apua, helpotusta, tukea, suuntaa tai lohtua elämälleen. Kohtaamme ihmiset usein haavoittuvimmillaan. Toiseksi antamamme neuvot, käyttämämme sanat ja tekemämme tulkinnat voivat vaikuttaa psykologisesti sekä huomaamatta asiakkaamme elämään. Kolmanneksi jokainen meistä henkisellä alalla työskentelevistä kantaa vastuuta myös toistemme edustamisesta, halusimme sitä tai emme.*
*Lainaus Kupariketun blogista https://kuparikettu.fi/vastuu-henkisella-polulla/
- *Tutkija Tuija Ketosen mukaan monet hänen haastattelemansa ihmiset kokivat, että ennustajalle voi puhua mitä vaan, kun taas terapeutille ei. Osalle ihmisistä ennustaja oli Ketosen mukaan ikään kuin ystävä, jolle voi kertoa huoletta vaikka miestoiveistaan. Sellaisia asioita, joista ei voisi edes ystävilleen puhua. Toisille ennustaja tuli niin tutuksi, että he luonnehtivat ennustajalla käymistä kyläreissuksi. Osa Ketolan tutkittavista koki terapian vaivalloisena ja ongelmallisena, koska ”siinä joutuu tekemään itse töitä”. Terapeutilla käyminen maksaa ja vie aikaa. Ennustajalla käyminen koettiin myös hauskana ja jännittävänä verrattuna terapiaan. Siinä oli tutkittavien mielestä aina olemassa mahdollisuus, että entä jos se olisikin totta.*
*Koko artikkeli ex- ennustajasta löytyy täältä. Löysin monia yhtymäkohtia siihen, kun itsekin työskentelin puhelinpalvelussa. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/04/03/ex-ennustaja-en-osaa-ennustaa-kerroin-ihmisille-mita-he-halusivat-kuulla
Tehdessämme henkistä työtä edustamme aina koko ammattikuntaa. Itse varon nykyään moittimasta kollegaa. Aikaisemmin saatoin mollata toista hyvinkin helposti, mutta olen ymmärtänyt sen, että mollaaminen on egon puhetta ja siten siinä voi olla joukossa myös kateutta, mustasukkaisuutta tai omia negt. kokemuksia. Kun omassa henkisessä kehityksessään kehittyy niin huomaa miten ajatuksen muuttavat suuntaa, kun tulet tietoisemmaksi siitä, milloin on kyse egosta.
- *Olemme velvollisia tarjoamaan aina ammattimaista, tasokasta, luotettavaa sekä laadukasta palvelua asiakkaille. Virheisiin ei ole varaa, mutta väistämättä joskus tulkinta tai hoito voi mennä pieleen. Tulkitsija saattaa esimerkiksi päästää suuren sammakon suustaan. Syynä tähän voi olla tulkitsijan muuttunut elämäntilanne, omat sen hetkiset energiatasot, kenties jopa hankala asiakas. Useimmiten syynä on kuitenkin tulkitsijan kasvanut itsevarmuus ja intuitiivinen tiedonlähde, joka on muuttunut vaivihkaa egokeskeiseksi. Virheen tekeminen palauttaa tulkitsijan hyvin nopeasti maanpinnalle ja nöyryyden myötä omat kyvyt alkavat jälleen kukoistaa.*
*Lainaus Kupariketun blogista https://kuparikettu.fi/vastuu-henkisella-polulla/
”Me olemme ihmisiä, emme robotteja” – Olen sanonut useammankin kerran. Kaikki, jotka ovat asiakaspalvelu työssä tietävät, ettei sitä omaa pahaa oloaan saa koskaan purkaa asiakkaaseen ja se ei saisi vaikuttaa työtulokseen. Tämä on ihan totta, mutta yksi vaikeimpia tehtäviä asiakaspalvelu työssä. Jos paha olo vaikuttaa omaan työskentelyysi, niin on parasta pitää vähän taukoa ja koota itsensä.
”Toinen henkilö ei päästänyt vanhempiaan matkalle, koska ennustaja oli sanonut, että nainen tulee itkien matkan takaa. Ennustus oli alkanut elää henkilön mielessä omaa elämäänsä. ” Näinkin käy toisinaan. Vaikka suhtautuukin henkimaailman kanssa työskentelyyn vakavamielisesti, on hyvä muistaa, että ihminen on erehtyväinen, eli on aina mahdollisuus, että tulkitsija on ymmärtänyt jokin asian väärin. Mitä enemmän asiakkaallaa on kokemuksia toteutuneista ennustuksista sen enemmän hän alkaa pelätä tulevia ikäviä ennustuksia. Eettisesti ja moraalisesti toimiva henkinen työntekijä joutuu aina tapauskohtaisesti punnitsemaan mitä kertoo asiakkaalle ja mitä ei. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/04/03/ex-ennustaja-en-osaa-ennustaa-kerroin-ihmisille-mita-he-halusivat-kuulla
Rehellisyys henkisessä työssä on joskus todella vaikeaa. Itsekin näen kuoleman ennalta, niin en kovin helposti sano sitä asiakkaalle. Toinen on vakava sairastuminen tai onnettomuus, nekin pitää harkita hyvin tarkkaan sanooko vai ei. Lähtökohtaisesti sanon aina mitä näen, mutta se jos se on ikävä asia niin se pitää sanoa mahdollisimman pehmeästi ja miettiä aina tapauskohtaisesti. Usein näen korteilla tulevaisuudessa ikäviä asioita, mutta ne toimivatkin varoituksina, eli jos asiakas ei kiinnitä huomiota tähän hetkeen, niin siitä seuraa todennäköisesti tällaista. Valitsemalla tietynlaisen korttipöydän voit vaikuttaa siihen mitä tietoa korteista sinulle nousee. Tulkitsija voi siis helposti vaikuttaa sanoillaan ja asettelemillaan kysymyksillä siihen mitä ja miten asiakas saa tietää asiasta.
Vapaasta tahdosta puhutaan henkisissä piireissä jatkuvasti. Jos puutumme sanomisillamme asiakkaan valintoihin, niin puutumme suoraan asiakkaan karmaa ja saatamme saada siitä karmavelkaa itsellemme. Asiakas päättää siis aina itse mitä tekee. ” Olkaamme siis enkeleitä toisillemme”. Tämä tarkoittaa siis sitä, että neuvomme, annamme näkökulmaa ja kuuntelemme toisen murheita, emmekä käske tai maanittele toista tekemään tiettyä ratkaisua.
Tässä puhuttiin paljon vastuusta mitä henkisellä alalla kannetaan. Sinun ei kuitenkaan tarvitse on asiakaspalvelun ammattilainen tai koulutettu ryhmäohjaaja ollaksesi hyvä valotyöntekijä. Kaikki kurssit ja koulutukset ovat hyväksi, mutta ilman niitäkin pärjää, jos eettinen ja moraalinen oppisi on korkealle koulutettu. 😊
Tähän väliin taas ote keskustelusta, jota kävin henkioppaideni kanssa jokin aika sitten:
”Aina ei ole helppo erottaa mieltä kanavoinnista. Hoida harjoittelusi. Me autamme sinua tässä koulussa, jota elämäksi kutsutaan. ”
Miten minä tätä koulua käyn?” Koita luottaa. Aina emme voi kaikkea kertoa. Joskus haluamme sinun oppivan kaiken kantapään kautta. Maistereita ei kenestäkään tule, koska koulu jatkuu tuolla rajan toisella puolen. ”
”Ainoa tapa oppi on loistaa kuin tähti avaruudessa, koita loistaa tähden lailla. ”
”Aina ei tarvita hienoja titteleitä. Loistoa ei mitata sen perusteella mikä on koulutustasosi vaan sen, miten loisteesi tavoittaa muut.”
Vastuu siitä mitä tarjoat
-*Entäpä vastuu eri ”ammattinimikkeistä”, joita käytämme henkisillä aloilla? Esimerkiksi: selvänäkijä, tarot- tulkitsija, energiahoitaja, noita, shamaani, kanavoija, henkiparantaja, jne. On hyvä muistaa, että jokaisen nimikkeen käyttö kertoo osittain sinusta ja kyvyistäsi, sen lisäksi, että se on eräänlainen lupaus, jonka mukaan hallitset nimikkeen mukana tulevat odotukset. Esimerkiksi Ennustaja = osaat ennustaa, Meedio = saat yhteyden henkiin, Parantaja = pystyt parantamaan jne.
Muistutan myös, että mikään henkisen alan nimike ei ole laillistettu tai suojattu ammattinimike. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että työtä ei valvota eri virastojen kautta ja valvonnan puuttuessa yhtäkään näistä nimikkeistä tai työtä itseään ei voida sisällöllisesti kehittää. Se jää tulkitsijoiden ja hoitajien omalle vastuulle. Pahin asia mikä tällaisesta tilanteesta seuraa on se, että työn laatua ei pystytä takaamaan, eikä eri nimikkeiden pohjalle pystytä rakentamaan uudistavaa, korjaavaa tai kehittävää koulutusta, saati perehdytystä. Myöskään tulkitsijoiden työturvallisuus ja hyvinvoinnista huolehtiminen ei ole taattu. Näistäkin asioista palveluntarjoajat ja yrittäjät ovat itse vastuussa.*
*Lainaus Kupariketun blogista https://kuparikettu.fi/vastuu-henkisella-polulla/
Kuparikettu oli kirjoittanut ammattinimikkeistä niin hyvin, ettei minulla ole siihen juuri mitään lisättävää. 😊 Muista siis mitä lupaat asiakkaalle. Henkisillä työntekijöillä ei ole mitään ammattiyhdistystä, joka määrittelee palkkamme tai koulutuksemme. Tässä on hyvät ja huonot puolet.
Löysin netistä muutaman mutkan kautta esimerkkitapauksen riitatilanteesta, johon kuluttajasuojalautakunta antoi vastauksensa:
- *Kuluttaja sai puhelimitse toimivalta ennustajalta lyhyen ajan sisällä kaksi aivan erilaista ennustusta tulevaisuudestaan. Kuluttaja vaati ennustajaa palauttamaan puheluista perityn hinnan, koska ristiriitaisista ennustuksista ei ollut mitään hyötyä. Ennustajan mielestä soittajan olisi pitänyt ymmärtää, että kyse on ajanvietteestä, joten rahojen palauttamiseen ei ollut perusteita.
- Lautakunta totesi, että lähtökohtaisesti kuluttajansuojalain säännöksistä ilmeneviä periaatteita voidaan soveltaa myös ennustuspalveluihin. Kuluttajan tulee kuitenkin ymmärtää, että kyse on viihdepalvelusta riippumatta siitä, mitä palvelua markkinoitaessa on lupailtu. Kuluttajan tulee ymmärtää näin ollen myös se, ettei ennustuspalvelulta voi edellyttää sisällöllistä luotettavuutta. Ristiriitaiset ennustukset eivät sen vuoksi oikeuttaneet kuluttajaa saamaan rahojaan takaisin. *https://kuluttaja.fi/ratkaisuja-riitoihin/ristiriitaiset-ennustukset-2/
Periaatteessa viihteeksi tarkoitettu palvelu siis vie pohjan vakavamieliseltä ja rehelliseltä toiminnalta. Tavallaan ennustaja on vapautettu kaikesta vastuusta. Tässäkin on siis hyvät ja huonot puolet; riippuu siitä, kuka katsoo ja mistä suunnasta katsoo.
Markkinointiin liittyvä lainsäädäntö määrää, että tuotteen/palvelun on vastattava kuvausta. Eli jos mainostat että minä näen sinulle 2 entistä elämää, niin sinun on sitten nähtävä ne 2 elämää. Mutta kaikkien pitäisi tietää, ettei näkeminen ole mikään itsestäänselvyys niin mainonta on paras poistaa se ehdollistaminen, eli on parempi sanoa vaikka näin ” Näen yleensä 2 elämää, joskus enemmän ja joskus vähemmän.” Ei kuulostaa kovin markkinoivalta lauseelta, mutta totuus on totuus.
Markkinoinnillakin voi helposti kusta linssiin ja laillisesti. Koulutetut markkinointikouluttajat ovat varsinaisia keljuilijoita. Tässä pari esimerkkiä yhdestä markkinointikoulutuksesta, jossa olen istunut: Jos teille on yksi ihminen kehunut tuotetta niin laittakaa mainokseen ”Tarjoamme kehutut tuotteet”. Ja ”Kehukaa itseenne niin paljon kuin kehtaatte. Sitten kun alkaa hävettämään niin olette tehneet tarpeeksi.” Oli aika vaivautunut olo tehdä koulutuksessa markkinointisuunnitelmaa ja mainoslauseita, kun tällä tavalla oli opetettu. Minun mielestäni tämä oli suoraa asiakkaan harhaanjohtamista. Tosin tässä koulutuksessa oppi hyvin kriittisesti seuraamaa isoja massoja houkuttelevia mainoksia.
Markkinointipsykologia on muutenkin hyvin mielenkiintoinen aihe itsessään ja siitä voi hyötyä myös henkisellä alalla. Isot kauppaketjut ovat hyvin tietoisia siitä, miten mikäkin psykologinen ostotilanne toimii ja määrittelevät markkinointikampanjansa, opaskylttinsä ja kaiken muun mainonnan sen mukaan. Yksi markkinointipsykologian perusperiaate on (jota on tutkittukin paljon), että 40% todennäköisemmin asiakas valitsee sen tuotteen jota hänelle suositellaan. Tästä johtuu myös se, että jotkin sortuvat maksettuun suosittelumarkkinointiin. Facebook – ryhmissä näkee usein, kun joku asiakas kehuu jotakin näkijää ryhmän seinällä niin monesti kertyy kommenttikenttään nopeasti lista ihmisistä, jotka huutelevat yv:tä. Suosittelumarkkinointi on aina tehokasta, oli se maksettu tai ei. Omilla facebook - sivuillanikin on suositteluja asiakkailtani. Se tuo sitä varmuutta uusille asiakkaalla, että tähän ihmiseen voi luottaa.
Kunnioita henkimaailmaa ja muita ihmisiä
Tulkinnat ovat viihdettä ja toisaalta taas eivät. Tässä kohtaa iskee taas se henkisentyöntekijän identiteetti kriisi. Jos mainostan palveluitani julkisesti kaikille, minun pitää mainita, että tulkinnat ovat vain viihdetarkoitukseen. Mutta jos taas puhun asiasta henkisesti valveutuneille ihmisille, korostan taas sitä, että henkisiä kykyjä ei pidä käyttää viihteeksi. Pitäisikö siis minun vaan tehdä se linjanveto, että markkinoin vain henkisille ihmisille palveluitani sillä mentaliteetilla, että suhtaudun vakavasti asiaa ja jos joku skeptikko hairahtuu minun puheilleni, niin saan häneltä syytteet ihmisen huijaamisesta ja hyväuskoisten rahastamisesta ja pahimmassa tapauksessa saan sakot kuluttajan harhaanjohtamisesta. Kas siinä pulma…
Minua usein juuri ärsyttää facebookissa ne jonninjoutavat kyselyt siitä missä jokin on, mutta skippaankin ne ohi, sillä olen kokenut, että omien kykyjen käyttö turhuuksiin ja uteliaisuuteen himmentää omaa näkökykyäni. Usein pystyn jo yhdellä vilkaisulla näkemään, onko tällä ihmisellä oikea tarve tietää tätä asiaa vai ei, se on sitä intuitioon johdatusta. Toki jonninjoutavuudet ovat hyviä harjoittelukohteita, eli kannattaa niihin ehkä suhtautuakin vain harjoittelumentaliteetilla, jos tuntuu että tarvitsee jotain harjoittelua. Olen kyllä huomannut, että minulla ei ole juurikaan kykyä löytää jotakin esineitä, mutta se ei haittaa, kun hyväksyy sen, että kykyjäni tarvitaan muissa asioissa. Toki joku voi kokea että, se saunatakin nyöri on just nyt tärkeä löytää, joten pyydän anteeksi, jos kirjoitan turhan suoraan mielipiteeni tässä asiassa.
Ja kun sinulle on selkeät toiminta periaatteet, niin kunnioitat muita ihmisiä ja henkiä tekemällä selväksi sen, että toimit näin ja se ei jätä sitten virheellisille tulkinnoille paljoa varaa.
Tähän väliin oppaani haluavat sanoa jotain ( Kavavoin tämän suoraa kun kirjoitin):
”Jokaiselle tähdellä on tietty kyky ja tehtävä. Teitä jokaista tarvitaan tiettyä asiaa varten, jokainen on tärkeä, jokaiselle on oma opettaja. Tietty päämäärä valkenee sinulle kun kuljet polkuasi eteenpäin. Hyväksy ettet välttämättä osaa kaikkea mitä joku toinen osaa, mutta voit olla toisessa asiassa pätevämpi kuin toinen ja olet arvokas juuri sellaisena. Kuuntele sydäntäsi se johdattaa sinut oikealla polullesi. Tieto löytyy sisältäsi ei ulkoasia”. – Valkoinen Peura
”Pyri kasvattamaan omaa valoasia. Älä matki toisia sillä se ei ole omaan valosi kirkastamista vaan himmentämistä”. – Paavo, (komea mies)kauppias
”Keiju kastelee kukkia, lintu lentää, kala ui, enkeli johdattaa, jumala luo. Jokainen toimii sen mukaa mitä taitoja hänelle on suotu ja tietoa käyttää harkiten toisten auttamiseen. Ohjaaminen on sitä, ettei kaikkea kerro paljastaen vaan annetaan tilaa omalle oivaltamiselle ja pohdiskelulle. Kukka kasvaa, kun sitä lannoitetaan ja vesi saastuu jos se ei virtaa”. - Flerida, musta keiju.
Mistä tieto tulee
Tulkitsijan/meedion tieto pohjautuu omaan kokemukseen, luettuun tietoon sekä tietoon mitä hän on saanut suoraan henkimaailmasta kanavoimalla.
Selvänäkijä lukee asiakkaan auraa ja meedio taas kysyy asiaa henkimaailmasta suoraan. Koskeeko tässä tapauksessa selvänäkijää ja meedioita erilaiset säännöt? Tavallaan kyllä. Selvänäkijä voi asiakkaan suostumuksella katsella hänestä jonninjoutavia, jos asiakas niitä haluaa tietää esim. ”missä on minun kadonnut saunatakkini nyöri”. Mutta meedion ei voi kysellä tällaista, koska meediolla on isompi vastuu kunnioittaa kykyään ja henkimaailmaa siten, että hän saa kysyä vain oikeasti relevantteja kysymyksiä. Voidaankin ajatella, että osittain tästä syystä meedio kyky on annettu vain joillekin ihmisille. Henget päättävät itse mihin kysymyksiin vastaavat. Henkimaailmassa tiedetään kaikki, mennyt ja tuleva, mutta se on eri asia, kerrotaanko meille eläville sitä kaikkea. Sanotaankin, että hengiltä saa tietoa vain meidän korkeammaksi parhaaksi. Jokainen voi sitten miettiä, että onko se meidän kadonnut saunatakinnyörin löytyminen meidän korkeammaksi parhaaksi vai ei.
Jos käytät meedion tai selvänäkijän kykyäsi väärin esim. juuri näihin jonninjoutaviin kysymyksiin, niin kykysi voidaan ottaa pois, tai ainakin laatu huonontua, koska et työskentele silloin mahdollisimman korkealla värähtelytasolla. Tämä on minun mielipiteeni ja käsitykseni siitä mitä olen henkiä konsultoimalla saanut. Mutta koska meillä on edelleenkin sen vapaa tahto, niin kuka vaan saa olla mitä mieltä haluaa. Ja oli mitä mieltä vaan, niin pitää olla myös valmis kestämään seuraamuksen ja ottamaan vastuu teoistaan ja mielipiteistään.
Ennustaminen aiheuttaa riippuvuutta
Usein varoitellaan, että joku asiakas alkaa elämään liikaa ennusten varassa. Olen kuullut monesti ohjeen, että samaa kysymykseen saa palata vasta 6 kk kuluttua. Jos asiakas palaa asiaan vaikka 1 kk välein niin se kertoo siitä, että kyseessä on henkisen kasvun paikka ja siitä pitäisi suoriutua ihan itse.
Jos asianomainen hakee koko ajan ratkaisua ulkopuoleltaan, niin asia ei ratkea koskaan tai se ei ratkea parhaalla mahdollisella tavalla omalta kohdalta. Itsellä kun on nettikauppa, niin pystyn aika helposti seuraamaan kuka asiakas palaa astialle hyvin nopeasti. Jos palaaminen on jatkuvaa, niin silloin on parempi viheltää peli poikki ja sanoa, että ”Tämä on nyt sinun tehtäväsi ratkaista, älä kysy joka kysymykseen erikseen neuvoa minulta. ” Jos joudun näin sanomaan niin teen sen kaikella rakkaudella ja asiakkaan omaksi korkeimmaksi parhaaksi.
Tähän kohtaan on hyvä kirjoittaa lainaus keskustelustani, jota kävin omien oppaideni kanssa. Asu on hyvin lyyrinen koska tämän on suoraa puhetta henkimaailmasta:
- ”Aika auttaa etsijään. Auttaa etsijää aina löytämään sen mitä tarvitsee. Usko uskoa koettelee. Sano aina vain se mikä on se ainoa asia, eikä kaikkea. Estää itsellisen oppimisen, haittaa itsellistä ajattelua. Haittaa myös toisen itsellistä oppimista.”
- ”Etsijä kulkee aina usvan läpi. Hakee vastaukset aina itse, eikä keltään toiselta. ”
Minun kantani onkin aina se, että tulkitsijan tehtävä on aina ohjata asiakasta tekemään päätöksensä itse ja selkeyttää vaihtoehtoja silloin kuin asiakas ei niitä näe tai ymmärrä liian paksun usvan läpi. Kun usvaa on vähän hälvennetty, niin silloin on asiakkaan helpompi päättää mihin ilmansuuntaan hän siinä usvapilvessä kääntyy. Lopullinen vastaus löytyy sieltä usvan takaa, kun sinne ensin itse menee.
Riippuvaista asiakasta on myös helppo kiristää. Tuija Ketosen artikkelissa oli juttu siitä, että asiakasta oli kiristetty rahaa kirouksilla. Uhkailtiin, että jotain tapahtuu, jos asiakas ei maksa lisää. En ole itse kuullut tällaisesta mutta olen itse törmännyt ”henkisiin ihmisiin” jotka laittavat toisen päälle kirouksen, jos ovat eri mieltä jostakin. Itsellä on sellainen kokemus, että sain hetkellisen päänsäryn, kun minut oli kirottu, mutta siihen se sitten jäikin, kun vahvistin valoani, niin tiesin ettei tällainen voi minua vahingoittaa. Kirouksen voimahan on siinä, miten hyvin se pääsee ns. ihon alle.
Toinen kiristämisen muoto tapahtuu helposti vahingossa: Asiakas kysyy jotakin ja vastaat siihen. Sitten menee vähän aikaa ja hän kysyy lisätietoa, ja taas lisää ja taas lisää ja aina hän maksaa. Ammattilaiset hinnoittelevat aikansa tai kysymysten määrän niin kuin kuuluunkin, mutta siinä käy helposti näin, jos asiaa haluaa lisätietoa, se vaatii usein uuden tulkinnan ja sitä kautta uuden maksun. Asiakkaanlypsykierre on valmis. Periaatteessa tulkintojentekijä ei tee mitään väärää, mutta jos on sama aihe jatkuu ja jatkuu niin voi alkaa miettiä, että olisiko tähän asiaa mitään muuta ratkaisua. Tahallinen kiristäminen tapahtuu silloin kuin tulkitsija ehdottaa asiakkaalle, että ”Jos haluat lisätietoa se tulkinta maksaa tän ja tän verran”. Toki yrittäjällä on oikeus lisämyyntiin, mutta rajansa kaikella.
Pahemmassa tapauksessa riippuvuus menee sille tasolle, että asiakas kysyy; syönkö tänään appelsiinia vai mangoa aamupalaksi? Ilmaiseksi saatavat palvelut pahentavat tätä riippuvuutta. Maksullisissa palveluissa on se hyvä puoli, että niitä harkitaan enemmän ennen kuin pyydetään. Jos teet ilmaiseksi niin muista pitää silmällä asiakkaista, jos joku tulee pakeillesi vähän turhan usein.
Lopuksi
Sellainen oli tämän päiväinen päänavaukseni. Eettisiä ohjeita henkisellä alla on varmasti muitakin mistä olisin voinut puhua, mutta eiköhän tässä ollut taa tarpeeksi yhdelle kertaa. 😊
💓 Jos joku hyötyi kirjoituksestani, niin kirjoitukseni tuotti tulosta ja se täytti tehtävänsä.💓
Ja kuten aina, rankentava keskustelu on suotavaa, riitely ei. Taas ensi kertaa ja tervetuloa silloinkin lukemaan blogiani. Blogipostaus ilmestyy 1 -2 kertaa viikossa.
terv. Susu ja oppaani 💓💗
ps.
Järjestän tänä kesänä heinä- ja elokuunvaihteessa spyykkistenkykyjen
kehitysviikonlopun. Tapahtuma on aivan uusi ja sinne on saatavilla vain 50
paikkaa. Kaksipäiväinen viikonloppuohjelma sisältää harjoituksia ja luentoja
aiheesta. Myös nämä eettiset ohjeet ovat yksi luenno aihe. Viikonlopun ohjelma maksaa vain 50€ kahdelta päivältä. Paikassa on mahdollisuus
myös majoitukseen ja ruokailuun jotka veloitetaan erikseen. Liput on jo myynnissä ja voit varat paikkasi tästä linkistä:
https://susuwellbeing.fi/fi_FI/retriitit/valkoisen-peuran-kesamiitti
Seuraamalla omaa yrityssivuani facebookissa nimellä Susuwellbeing, niin huomaat, kun uusi blogipostaukseni julkaistaan, parhaiten kumminkin huomat sen kun liityt Blogin lukijakseni. Voit myös seurata minua facebookissa ja kaveriksinkin saa pyytää. Kaikki palveluni ja yhteystietoni löytyy osoitteesta www.susuwellbeing.fi
Kommentit
Lähetä kommentti